Monopol av Peter de Gooyert

Monopol av Peter de Gooyert är utgiven av Arrac Förlag. Undertiteln är En roman om propagandans makt. Boken är Peters debutroman. Monopolet har ensamrätt på att sälja alkohol i Sverige. Vinimportörer, politiker och tjänstemän på Monopolet har sina egna regler som sällan syns utåt. Urval och analyser sker slentrianmässigt och med egen vinning i sikte. När Monopolets huvudkontor i centrala Stockholm sprängs får kommissarie Gottfrid Varg i uppgift att nysta i vem som kan vara den skyldige. Monopol är en bok där Peter belyser olika aspekter av det svenska samhället, med särskilt fokus på alkoholmonopolet, med en satirisk underton. Handlingen kryddas med ryska spioner och svenska ordspråk. Tack för boken Peter och Arrac Förlag!

Monopolet har ensamrätt på att sälja alkohol i Sverige. De bestämmer vilka viner som ska finnas i sortimentet i landets butiker. Vinimportörer, politiker och tjänstemän på Monopolet har sina egna regler som sällan syns utåt. Urval och analyser sker slentrianmässigt och med egen vinning i sikte. Monopolet har en stark förankring i samhället utan konkurrens från privata aktörer. När Monopolets huvudkontor i centrala Stockholm sprängs får kommissarie Gottfrid Varg i uppgift att nysta i vem som kan vara den skyldige. Det visar sig att många har anledning att vara missnöjda med Monopolet.

Peter är företagare och musiker från Båstad. Han har arbetat många år i vinbranschen och har erfarenheter av att verka här i Sverige där vi har ett alkoholmonopol. Peter har en holländsk-svensk bakgrund och kan jämföra hur de båda länderna förhåller sig till alkohol. Efter att ha sålt sitt svenska vinbolag har han en ny hemvist i södra Spanien där han har skrivit sin debutroman Monopol – En roman om propagandans makt. Peter har gjort en del intervjuer, bland annat har Radio P4 Kristianstad gjort en kortare intervju med Peter och det finns ett avsnitt i podden Ledarredaktionen där Peter berättar mer om sina erfarenheter.

Monopol är en bok där Peter belyser olika aspekter av det svenska samhället, med särskilt fokus på alkoholmonopolet, med en satirisk underton. Motståndarna till Monopolet i boken beskriver Sverige som en diktatur där svenska folket blir lurade genom propaganda. Peter uppmärksammar bland annat att Monopolet gör reklam för att påvisa det positiva med just ett monopol utan att de saknar konkurrens. Det brukar lyftas fram att personalen är trevlig och kunnig och att Monopolet motverkar alkoholmissbruk. Peter menar att även matbutikers personal är trevlig och kunnig och att det är mer problem kring alkohol i Sverige än i länder där alkohol säljs i matbutiker.

Många av karaktärerna i boken som arbetar på Monopolet är sexistiska, rasistiska, korrumperade och utövar maktmissbruk. Peter berättar i intervjuer att han har fått inspiration från egna erfarenheter inom vinbranschen och att flera av de beskrivna händelserna grundar sig på verkliga händelser. Peter passar också på att belysa andra samhällsfenomen i Sverige, t.ex. olika matpreferenser och neddragningar inom vården. Handlingen kryddas med ryska spioner och svenska ordspråk som kan te sig obegripliga för någon som inte har svenska som modersmål.

Efter att ha läst och lyssnat på intervjuer med Peter funderar jag på om karaktärerna Maja och Jesper sammantaget bildar någon form att självbiografi för honom. Maja är en kunnig vinimportör som brinner för ekologiska viner och Jesper är den kritiska rösten med insyn i Monopolet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *