Den döende slaven av Victoria Larm är utgiven av Norstedts. Boken är den tredje, fristående och sista delen i serien om Pestmasken. Handlingen utspelar sig år 1936. Efter att Villa Talludden brunnit ner är Livia Seigel försvunnen. Calvin de Laval genomgår en omskakande rättegång i London och när den är över beger han sig till Stockholm för att leta efter Livia. I Stockholm finns den egenartade affärsmannen Hektor Schlick som försöker få majoriteten av aktierna i Seigelrederiet. Det blir en jakt på Livia där det förflutna sänker sin skugga över händelserna. Den här boken är fantastisk med spännande familjehemligheter, beskrivningar av tidens särdrag och en dramatisk och intensiv handling. Tack Victoria och Norstedts för boken!
Handlingen i boken utspelar sig år 1936. Efter att Villa Talludden brunnit ner är Livia Seigel försvunnen. Villan låg på Djurgården i Stockholm och har varit en central del i familjen Seigels historia. Calvin de Laval genomgår en omskakande rättegång i London och när den är över beger han sig till Stockholm för att leta efter Livia. Calvin och Henrik Seigal har ett förflutet tillsammans och Calvin går Henriks ärende. I Stockholm finns den egenartade affärsmannen Hektor Schlick som försöker få majoriteten av aktierna i Seigelrederiet. Familjerna Schlick och Seigel har en brokig gemensam historia som nu har kommit till en brytpunkt eftersom Hektors far Hans är döende. Det blir en jakt på Livia där det förflutna sänker sin skugga över händelserna.
Victoria debuterade som författare 2022 med boken Den nionde kretsen, den första boken i trilogin Pestmasken. Våren 2023 kom den andra delen i serien, Den förklädda guden. Du kan läsa om både Den nionde kretsen och Den förklädda guden här i Bokluckan. Victoria har studerat historia och konsthistoria. När hon inte skriver böcker är klassisk musik och schack hennes stora passioner.
Den döende slaven är den tredje, fristående och sista delen i serien om Pestmasken. Boken är fantastisk med spännande familjehemligheter som har flera lager och som ger ringar på vattnet för flera av karaktärerna. Beskrivningar av miljöer och företeelser, de kulturella referenserna och de sociala normer och beteenden som finns med i handlingen visar på tidens särdrag och jag kastas tillbaka till 1936. Allt i kombination med en dramatisk och intensiv handling gör att jag inte vill släppa boken och jag vill inte skiljas från karaktärerna. Det känns tomt att lämna Pestmask-bubblan i böckerna och jag hoppas på att någon av karaktärerna får en spinnoff-serie.